Zelfregulatie
Mensen worden in de huidige samenleving steeds meer aangesproken als individu en moeten steeds weer reageren op veranderingen. Zowel in werk- en studiesituaties, als in het functioneren als burger, moeten we ons eigen leven 'ter hand nemen' en vaak zelfstandig kunnen handelen en verantwoordelijkheid nemen.
Meer in het bijzonder is het zelfstandig leervermogen van belang. Kinderen en jongeren moeten zich voorbereiden op een (beroeps)leven waarin ze zelfstandig hun kennis op peil moeten houden, nieuwe kennis en vaardigheden moeten verwerven en verantwoordelijkheid moeten nemen voor 'een leven lang leren'.
In het onderwijs is aandacht voor zelfregulering en zelfregulerend leren dus noodzakelijk. Scholen willen leerlingen voorbereiden op een dynamische toekomst, een toekomst waarbij ze klaar staan om de uitdagingen zelfsturend aan te gaan. Uitdagingen die om andere, nieuwe competenties vragen. Naast het overbrengen van kennis heeft de school dus de opdracht om leerlingen vaardigheden te leren om hun eigen toekomst vorm te geven. Kortom, ontwikkeling van zelfregulatie is een proces dat kan worden getraind en het onderwijs speelt hierbij een belangrijke rol.
Hierbij is zelfsturing niet alleen een middel maar ook een doel.
Met de vernieuwing in de eindtermen, is zelfregulatie in het secundair onderwijs opgenomen in de te behalen transversale doelen ==> 13.16: De leerlingen reguleren hun leeropvattingen, hun leerproces en hun leerresultaat aan de hand van een werkwijze en strategieën.
Deze zelfregulerende vaardigheden zijn in het lager onderwijs grotendeels opgenomen in de eindtermen 'leren leren'. Deze eindtermen moeten worden behaald op het einde van de derde graad lager onderwijs.