Componenten van leren

Zelfregulatie omschrijven we als:

1. Metacognitie: bewustwording, reflecteren over het eigen functioneren, nadenken over het denken. Dit kan tijdens en na het leerproces. Er zijn drie stappen belangrijk in het (aan)leren van metacognitie (Lovett, 2008):

  • Leerlingen leren dat hun leervermogen veranderlijk is. Leerlingen helpen inzien dat hun leercapaciteit zich verder ontwikkelt in tijd en dus niet een vaste eigenschap is. Zie hiervoor de inzichten in verband met een Growth mindset. 
  • Leerlingen leren plannen en doelen opstellen. 
  • Leerlingen voldoende kansen geven om hun leerproces te controleren en indien nodig aan te passen.

2. Motivatie: overtuigingen en standpunten die het gebruik en de ontwikkeling van de (meta)cognitieve vaardigheden beїnvloeden.

3. Cognitie: het vermogen om kennis op te nemen en te verwerken. Ook het waarnemen, denken, taal, bewustzijn, geheugen, aandacht en concentratie vallen hieronder.

==> OPGELET! Om zelfregulerend te leren is het allereerst van belang dat de leerling gemotiveerd is om zelf aan het werk te gaan en de taak tot een goed einde te brengen. Motivatie is dus een voorwaarde om zelf een actieve rol te gaan spelen in het eigen leerproces. Dat betekent dat de leerling de taken waardeert als interessant, belangrijk en nuttig. Hiervoor is het nodig naar leerlingen te luisteren en doelen te stellen die aansluiten bij wat de leerling al kan, ofwel doelen in de zone van de naaste ontwikkeling (Vygotski). Het gaat dus om haalbare en te overziene stappen, niet om ver weg gelegen doelen.  

Maak een gratis website. Deze website werd gemaakt met Webnode. Maak jouw eigen website vandaag nog gratis! Begin