Rol van de leerkracht (1/2)

Hoe kan je als leerkracht zelfregulatie bij je leerlingen bevorderen? Hieronder tips per fase.

VOORBEREIDING: ORIENTEREN

  • Maak de doelen duidelijk bij de start van de les of benoem tijdens de les;
  • Benoem de evaluatiecriteria;
  • Laat leerlingen zichzelf inschatten.

VOORBEREIDING: PLANNEN

  • Geef leerlingen de mogelijkheid om zelf te plannen;
  • leg aan de leerlingen uit waarom je bepaalde doelen voorop stelt;
  • Doe het gewenste plangedrag voor;
  • Maak samen met de klas een plan voor een bepaalde opdracht, laat daarbij leerlingen stappen benoemen, tijd inschatten, enz;
  • Laat leerlingen daarna zelfstandig een plan opstellen en bespreek de haalbaarheid. 

UITVOERING: MONITOREN

  • Laat leerlingen zichzelf veel inschatten;
  • Voorzie verbetersleutels en antwoordcriteria;
  • Beloon hun inschatting van de criteria;
  • Maak de relevantie, het belang van de opdracht transparant. 

REFLECTIE: EVALUATIE

  • Toon leerlingen wat goed en fout is, maar vooral wat ze nog beter kunnen en hoe ze dat kunnen bereiken. Zet dus in op:
  • Feedback
  • Feedforward
  • Feedup
  • Stel verschillende soorten reflectievragen; 
  • Zet formatieve evaluatiemethodieken in. Zie hiervoor deze KdG webnode 'formatieve evaluatie'. 
Maak een gratis website. Deze website werd gemaakt met Webnode. Maak jouw eigen website vandaag nog gratis! Begin