Rol van de leerkracht (1/2)
Hoe kan je als leerkracht zelfregulatie bij je leerlingen bevorderen? Hieronder tips per fase.
VOORBEREIDING: ORIENTEREN
- Maak de doelen duidelijk bij de start van de les of benoem tijdens de les;
- Benoem de evaluatiecriteria;
- Laat leerlingen zichzelf inschatten.
VOORBEREIDING: PLANNEN
- Geef leerlingen de mogelijkheid om zelf te plannen;
- leg aan de leerlingen uit waarom je bepaalde doelen voorop stelt;
- Doe het gewenste plangedrag voor;
- Maak samen met de klas een plan voor een bepaalde opdracht, laat daarbij leerlingen stappen benoemen, tijd inschatten, enz;
- Laat leerlingen daarna zelfstandig een plan opstellen en bespreek de haalbaarheid.
UITVOERING: MONITOREN
- Laat leerlingen zichzelf veel inschatten;
- Voorzie verbetersleutels en antwoordcriteria;
- Beloon hun inschatting van de criteria;
- Maak de relevantie, het belang van de opdracht transparant.
REFLECTIE: EVALUATIE
- Toon leerlingen wat goed en fout is, maar vooral wat ze nog beter kunnen en hoe ze dat kunnen bereiken. Zet dus in op:
- Feedback
- Feedforward
- Feedup
- Stel verschillende soorten reflectievragen;
- Zet formatieve evaluatiemethodieken in. Zie hiervoor deze KdG webnode 'formatieve evaluatie'.