Rol van de leerkracht (2/2)
Hoe kan je als leerkracht zelfregulatie bij je leerlingen bevorderen? Hieronder verdere tips.
- Lees artikel Klasse 'zelfsturing in de klas: 10 tips'. https://www.klasse.be/195684/zelfsturing-in-de-klas-10-tips/
- Welke van deze tips wil jij uitproberen in je lessen of wil je implementeren op schoolniveau?
- Bestudeer de fasen van zelfregulerend leren in beeld: https://pro.g-o.be/blog/Documents/Poster_zelfregulerend_leren.pdf
- Hoe kan je dergelijke visuele beelden integreren in je opdrachtenformulieren, huiswerk, toetsen...?
Als leerkracht kan je zelfsturend werken aanleren door dit op te bouwen in verschillende fasen. Je kan groepen van leerlingen in een verschillende fase laten werken of klassikaal opbouwen van de ene naar de volgende fase om te komen tot zelfsturend / zelfverantwoordelijk leren.
1. Zelf (ver)werken.
Bij deze fase
bepaalt de leerkracht of de gekozen methode de uit te voeren activiteiten. De opdrachten zijn gesloten.
== > BIJVOORBEELD: OPDRACHTENBUNDEL MET
GESLOTEN OEFENINGEN / REPRODUCTIE (MET VERBETERSLEUTEL)
2. Zelfstandig werken.
Bij deze fase
bepaalt de leerkracht of de gekozen methode de uit te voeren activiteiten. De opdrachten zijn gesloten. De leerling bepaalt wel zelf in
welke volgorde hij of zij de activiteiten uitvoert.
==> BIJVOORBEELD: CONTRACTWERK (VOLGORDE OEFENINGEN WORDT DOOR LEERLING GEKOZEN)
3. Zelfstandig leren.
Bij deze fase
bepaalt de leerkracht of de gekozen methode het doel. De leerling heeft invloed op de manier waarop dat doel bereikt wordt.
De opdrachten hebben een meer open karakter.
==> BIJVOOBEELD: PORTFOLIO
4. Zelfverantwoordelijk leren.
Bij deze
fase bepaalt de leerling het doel en de wijze waarop hij of zij dat doel gaat bereiken. De opdrachten hebben een
open karakter.
==> BIJVOORBEELD: TAALTAAK WORDT EEN COMMUNICATIEVE CASUS IN EEN AUTHENTIEKE
CONTEXT