Rol van de leerkracht (2/2)  

Hoe kan je als leerkracht zelfregulatie bij je leerlingen bevorderen? Hieronder verdere tips.

Als leerkracht kan je zelfsturend werken aanleren door dit op te bouwen in verschillende fasen. Je kan groepen van leerlingen in een verschillende fase laten werken of klassikaal opbouwen van de ene naar de volgende fase om te komen tot zelfsturend / zelfverantwoordelijk leren.

1. Zelf (ver)werken.
Bij deze fase bepaalt de leerkracht of de gekozen methode de uit te voeren activiteiten. De opdrachten zijn 
gesloten.
== > BIJVOORBEELD: OPDRACHTENBUNDEL MET GESLOTEN OEFENINGEN / REPRODUCTIE (MET VERBETERSLEUTEL)

2. Zelfstandig werken.
Bij deze fase bepaalt de leerkracht of de gekozen methode de uit te voeren activiteiten. De opdrachten zijn 
gesloten. De leerling bepaalt wel zelf in welke volgorde hij of zij de activiteiten uitvoert.
==> BIJVOORBEELD: CONTRACTWERK (VOLGORDE OEFENINGEN WORDT DOOR LEERLING GEKOZEN)

3. Zelfstandig leren.
Bij deze fase bepaalt de leerkracht of de gekozen methode het doel. De leerling heeft invloed op 
de manier waarop dat doel bereikt wordt. De opdrachten hebben een meer open karakter.
==> BIJVOOBEELD: PORTFOLIO

4. Zelfverantwoordelijk leren.
Bij deze fase bepaalt de leerling het doel en de wijze waarop hij of zij dat doel 
gaat bereiken. De opdrachten hebben een open karakter. 
==> BIJVOORBEELD: TAALTAAK WORDT EEN COMMUNICATIEVE CASUS IN EEN AUTHENTIEKE CONTEXT

Maak een gratis website. Deze website werd gemaakt met Webnode. Maak jouw eigen website vandaag nog gratis! Begin