Feedback
De kenmerken van effectieve feedback zijn de volgende:
Feedup: Wat is het doel? Waar ga ik naartoe?
Bij het geven van feedback wordt er informatie bezorgd over het bereiken van leerdoelen met betrekking tot de taak of prestaties. Om Feedup te formuleren is het essentieel dat de doelstellingen van de taak duidelijk zijn. Het resultaat is juist of fout, de doelen zijn wel, niet of deels bereikt.
Wat we soms uit het oog verliezen is dat
leerlingen met doelen- of criterialijsten vaak heel weinig kunnen, omdat
- ze vaak in ontoegankelijk taalgebruik geschreven zijn (ook al denken we dat ze wel toegankelijk zijn)
- leerlingen geen voorbeelden hebben om een beeld te krijgen van wat goed en slecht is.
Feed
back: Hoe doe ik het? Hoe heb ik de taak
uitgevoerd? informatie over de reeds gemaakte vooruitgang ten opzichte van het
begin- of eindpunt.
Vragen
die hier aan de orde zijn, zijn: "Hoe doet de student het al"? "Wat loopt
goed"? "Wat zijn de aandachtspunten voor deze leerlingen"? Feedback kan
aangeboden worden door de leerkracht maar kunnen de leerling ook zelf door
bijvoorbeeld een reflectieopdracht.
Feed forward: Hoe moet ik verder? Wat is de volgende stap? Dit vormen aanknopingspunten voor het zetten van de volgende stap richting het uiteindelijke doel.
De kracht van effectieve feedback zit in het verschaffen van informatie over waar het fout liep en hoe het beter kan en dit met concrete en correcte aanwijzingen en tips die mogelijkheden bieden voor het leren en zo voor leerwinst en groei zorgt ten aanzien van de leerdoelen. Het is een misvatting te denken dat enkel de leerkracht de feedback kan voorzien. Schakel de leerlingen in!
Op de website https://formatiefevalueren.kdg.be/ kan je
verschillende vormen van peerfeedback en zelfevaluatie- en reflectie
terugvinden.
Waar kan je feedback op geven? Volgens Hattie & Timperley (2007) kun je feedup, feedback en feedforward geven op vier niveaus (Sluijsmans & Segers, 2018, p57):
- Taakniveau
Is een taak juist uitgevoerd of niet? - Procesniveau
Welke aandachtspunten zijn er met betrekking tot de gekozen aanpak of strategie? - Zelfregulatieniveau
Hoe evalueert een leerling zichzelf en op welke manier stuurt de leerling zijn eigen leerproces? - Persoonsniveau
Dit is gericht op het zelfniveau van de leerling. Bijvoorbeeld: 'Wat ben je toch een slimme leerling.'
Uit meta-analyse van Hattie en Timperley (2007) blijkt dat aandacht voor het procesniveau en zelfregulatieniveau tot de meeste leeropbrengst leidt, omdat deze het denkproces en daarmee het leerproces van de leerling stimuleert.
Feedback die gericht is op de persoon wordt over het algemeen afgeraden: dit is feedback waar een leerling weinig mee kan, omdat het dat 'vaststaat'. Het is waardevoller om de feedback te richten op het gedrag, omdat je hier als leerling invloed op hebt en dus van kan leren.
Volgens John Hattie (2012) is goede feedback:
• Gericht op het procesniveau en zelfregulatieniveau
• Duidelijk en concreet
• Behapbaar
• Eenvoudig als maar kan
• Zo objectief mogelijk
Wat zegt dit videofragment (6:29') over:
- feedup / feedback / feedforward?
- feedback op niveau van taak / proces / zelfsturing / persoon?
- de overtuiging dat capaciteiten vast staan of ontwikkelen (fixed versus growth mindset)?
Hoe is de feedbackcultuur op jouw school?
- Waaraan merk je dat?
- Welke concrete voorbeelden kan je geven?
- Wat wens jij je (toekomstige) klas/school toe op dit vlak?
- Welke concrete eerste stap zou je hiervoor kunnen zetten?