Doelen en planning
Kom tot betekenisvol leren en verwijs naar herkenbare lesdoelen
De betrokkenheid van leerlingen vergroot als die het (persoonlijke) belang van je vak inziet. Dit kan je doen door de leerlingen het belang en de relevantie te doen inzien van wat ze leren én door authentiek materiaal te gebruiken.
Leerdoelen duidelijk omschrijven en zorgen dat doelen herhaald worden, helpt leerlingen. De doelen kunnen betrekking hebben op kennis, vaardigheden en attitude.
Haalbare doelen stellen is ook een belangrijk onderdeel van zelfzorg. Veel leerlingen zijn geneigd te veel van zichzelf te vragen en dit zorgt alleen maar voor meer frustratie en stress. Haalbare doelen stellen kan moeilijk zijn, daarom is het goed om dit samen met de leerlingen te oefenen.
Formuleer dus herkenbare en concrete leerdoelen (haalbaar en kort / splits grotere gehelen op in kleinere delen). Ook bij het studeren zelf. Kom tot een lijst van vragen die beantwoord moeten worden. Dit kan op vlak van studiemethode (hoe) zijn, alsook op vlak van inhoud (wat).
Geloof in groei
Stel hoge verwachtingen bij je leerlingen, bevorder het geloof in hun eigen kunnen, geef concrete feedback. Hoge verwachtingen stellen als leraar en het geloof bevorderen in eigen kunnen om zo de motivatie van leerlingen aan te scherpen, is een basishouding als leraar. Hier wordt verwezen naar het belang van de ontwikkeling van een growth mindset.
Het gevoel hebben in staat te zijn een onderdeel op tijd te studeren, zal leiden tot meer motivatie. Zorg voor succeservaringen bij je leerlingen (doe bijvoorbeeld formatieve oefenmomenten en feedback).
Werk hierbij met een transparante planning. Heb daarbij oog voor spreiding van de leerstof, herhaling en zelftesting.
Feedback richt zich op het inlichten van leerlingen over hun kennen en kunnen in vergelijking met de verwachtingen en eisen die gesteld worden in de opdracht. De sterktes en zwaktes van de leerling worden benoemd en er zijn kansen tot verbetering. Feedback heeft als doel het bijsturen van het leerproces. Hattie (2014) geeft in zijn boek 'Visible learning' aan dat feedback een krachtig instrument is voor het leren (zie volgende pagina).